The repititionDe repetitie


Edgar Degas
(The repitition)
*1834 Paris – †1917 Paris
unknown, 1917

I don’t know if this is his best work, but I know that this is one of his latest works. The work ‘La Repetition’ is made in the year that he died. Important to know is that he made the painting when he was pratical blind, the painting has due to this many similarities to older works. This work shows us the fluently, graceful movements and the harmony of colours just like in at least thousand other ballet-paintings. He sketch to living models in his studio and he combined them into group-painting, most of the time with a strange perspective. To make a reliable work he posed the balletdansers seeming arbitrary, as a snapshot from the real-world, a accidental photo, with unhooked legs and halfed ballerina’s.

As painter he was always very impressed by the painter Ingres, according to Ingres he developed himself as a classic craftsman, looking for balance and clear contours in his work. With this he differed from other impressionist.


Willem de Kooning
(Woman I)
*1904 Rotterdam – †1997 New York
Museum of Modern Art, New York, 1950-51

De in Rotterdam geboren kunstenaar arriveerde in 1926 in New York als verstekeling op een schip. Samen met Arshile Gorky deelde hij een atelier, vanuit waar hij eind jaren ’40 zich manifesteerde als abstract-expressionist. Het schilderij de ‘Opgraving’ wordt algemeen als een sleutelwerk gezien in de evolutie van het Abstract-expressionisme. De Koonings vrouwen werden door sommige critici gezien als verheerlijking danwel belediging van de vrouwelijke schepping. De vrouwen hebben dan ook iets weg van de hindoegodin Kali: ze lijken zowel de schepping als vernietiging te verbeelden.

Later werd het meer en meer duidelijk dat de Pin-up de inspiratiebron is geweest voor Willem de Kooning, daarmee is de serie de voorloopster geweest van menig Pop Art werk.   Het werk ‘Vrouw I’ is het eerste in een reeks schilderijen met krachtige, haast groteske vrouwenfiguren. Met dit werk sloeg hij een andere weg in. In dit werk zien we een vrouw van de zee met aan haar linkerknie een anker, aan haar linkerschouder een modern zeilschip en op haar rechterschouder een oud zeilschip. De vrouw lijkt ook een meeuw vast te houden op haar schoot.