2×7 Bolts on red2×7 Bouten op rood2×7 Schrauben auf rot

Armando
*1921 Amsterdam
Stedelijk Museum Amsterdam, 1961

This Dutch painter, is also a writer. As member of the Zero-group (1960-1965), founded by Jan Schoonhoven, Henk Peeters en Jan HendRonse, he caused a stir with his Peinture Criminelles a serie of virtually monochrome, abstract oils. His montages of rivets, bolts, barbed wire or car tyres on plates of monochrome black, red or white date from this periode.

The Zero-group declared the painting in his traditional shapes as dead. The informal trend which were carried through by Armand at most, lost their power and became an international hype. Armando and Henk Peeters wrote the manifest “Einde”and the manifest “Tegen niets”. In the manifest they wrote: “For the first time in history the artist don’t give comments on reality, he don’t interpret, he accepts the reality.

Armando

*1921 Amsterdam

Stedelijk Museum Amsterdam, 196

Deze Nederlandse schilder, is tevens schrijver. Als lid van de Nul-groep (1960-1965), opgericht door Jan Schoonhoven, Henk Peeters en Jan HendRonse, veroorzaakte hij onrust met zijn serie Peinture Criminelles. De serie bestond uit een serie van virtueel monochrome, abstracte olieverf schilderijen. Het monteren van klinknagels, bouten, prikkeldraad of autobanden op platen van monochoom zwart, rood of wit komt uit deze periode.

De Nul-groep had het schilderij in zijn traditionele vorm tot dood verklaard. De informele tendensen die door Armando het meest rigoreus waren doorgevoerd, hadden hun kracht verloren en begonnen een internationale mode te worden. Armando en Henk Peeters schreven in 1961 het manifest “Einde”en het manifest “Tegen niets”. In het manifest schreven zij: “Voor het eerst in de geschiedenis geeft de kunstenaar geen commentaar op de realiteit, hij interpreteert niet, hij accepteert de realiteit”.